Sziasztok!


Ezt a posztot szerintem lassan egy hónapja tervezem, de valahogy mindig más téma volt, amiről pötyögni akartam nektek. Nem felejtettem el és szívesen osztom meg Veletek a budapesti élményemet, amelyet a Retro Élményközpontban tölthettünk el április végén. 


Budapest, a kedvenc városom 

Kezdjük is a legelején. Tudjátok, 7 év budapesti tartózkodás nem múlik el nyomtalan, így egy-egy kiruccanás a rokonaimmal abból áll, hogy én idegenvezető is vagyok egy picit. Nem bánom, imádom azt a közeget, a várost, úgyhogy nem okozott ez most sem gondot. 
Már félidőhöz közeledve a várandósságomban, úgy döntöttünk, hogy a névnapi ajándékomat korábban fogjuk eltölteni közösen, mivel a nyáron valószínűleg menni sem fogok tudni, nem, hogy kirándulni. Nem is gond, hiszen remek levegő volt, bár a pápa látogatás egy kis fennforgással járt, de megküzdöttünk vele. A Retro Élményközpont után pedig nyakunkba vettük a várost, sétáltunk, ettünk, ittunk. 

Visszacsöppenhetünk a szocializmusba, anyáink, nagyanyáink idejébe 

Mivel azért én is elég retrónak számítok, sok tapasztalattal rendelkezem a régmúlttal kapcsolatban, felmenőim által való mesélésekből, tanulmányokból, illetve tárgyakra való emlékezetekből. A Retro Élményközpont visszarepít az 1990-es évek előtti időkre, a 89-es rendszerváltás és az azt megelőző évtizedekre különböző tárgyak, élmények, szobrok, interaktív dolgok segítségével. 

A helyre betérve egy korabeli bárral találjuk szembe magunkat, ahol italokat és ételeket lehet fogyasztani, illetve vásárolni olyan édességeket, amelyek régen - de még ma is - kaphatóak voltak. 
A kiállítás a bejárattal szemben kezdődik, a jegyen látható vonalkód segítségével. 
Hihetetlen, egy picit most mi is úttörők lehettünk, de kisdobos emléklapot is készíthetett, aki szeretett volna. Hiszen ahogy korábban is említettem, interaktív része is volt a kiállításnak, így táblákon Ti is eltudtátok készíteni a fotót, illetve ezt a bizonyos emléklapot. Lehetőség volt arra, hogy ezeket aztán elküldjétek magatoknak email-ben így biztosan megmaradt. 


Engem mindig is érdekelt, hogy a nagyszüleim, szüleim miben nőttek fel, milyen volt az élet akkoriban, így most ezt tényleg testközelből tapasztalhattam meg. Egy egész falnyi KISZ jelvény/kitűző, rangok szerint kiállítva, továbbá városok, falvak zászlóit, könyveket tekinthettünk meg. Az akkoriban - tehát a szocializmusban - készült panel házak nagy szenzációnak számítottak, így a panelok makettjében lévő polcokban nézhettünk meg egy-egy tárgyat: Lenin - összes, Kisdobos kötetek, régi mesekönyvek stb, tovább haladva pedig a kornak megfelelő és beleillő eszközöket is megtekinthetett a látogató. 
Itt megemlíteném ami számomra inkább emlékül szolgált, mint sem rácsodálkozást, pl.: szappanok, krémek, mosószerek, dezodor, rúzs - amelyeket a szüleim, rokonaim is - használtak a gyerekkoromban. Ezen kívül Bedeco, Nesquik kakaó, Leo jégkrém, Ultra mosószer, különböző konzervek, régi kávéfőző, szódás szifon stb lapult a panel házakban. 





A kiállítás során számtalan dolgot kipróbálhattunk: beülhettünk az MTV stúdiójába, ahol felolvashattunk néhány korabeli hírt, miközben a régi kamerákat is alkalmazhattuk hozzá. A körülöttünk lévő régi televíziókon pedig szocializmusban indult, készült adások képkockáit nézhettük: Frakk, a macskák réme, Kukori és kotkoda, Kapcsoltam, Gálvölgyi műsora, TV Torna vagy a Vágó István féle - Van benne valami (sajnos ő épp azon a napon veszítette életét, így meg is örökítettem.) 


 

Farkas Bertalan űrutazásának is a tanúi lehettünk, ahogy egy korabeli panellakásba is bepillantást nyerhettünk. Nagyon durva volt látni azokat a bútorokat, eszközöket, nippeket, amiket még mi is használtunk és a mai napig megvannak. 

Tovább haladva lehetőség volt megnézni milyen is volt egy párttitkár irodája. Ők ugyanis előkelő helyet foglaltak el akkoriban, sőt, igen csak jómódúak voltak. Sajnos azt az autót, ami őket szállította nem, de a korabeli LADA rendőrautót már kipróbálhattuk, sőt egy szimulátor segítségével vezetni is lehetett. 
A retro telefonfülkékbe belépve - ha jól emlékszem 5-6 db volt- különböző dolgoknak lehettünk fültanúi: pl: a tárcsa segítségével, az adott számhoz húzva hallgathattunk szovjet dalokat, himnuszt, a következőnél retro vicceket vagy 1960-89-ig a megadott szám bevitelével az adott évre vonatkozó tudnivalókat. 
 


A Retro Élményközpont a korban már élők számára mindenképp, de a később született korosztálynak is tartogat sok-sok információt vagy éppen emléket. Számos érdekesség és hasznos tudnivaló, továbbá kvízek, játékok várják az oda látogatókat, amelyek még interaktívvá teszik a helyet. 
Egy linken pedig megosztom Veletek azokat a tudnivalókat, információkat, amelyet a hely tulajdonosa mondott el a Metropolnak. Ebben megossza, hogy nem a kommunista életérzést akarja hirdetni, hanem az emlékeket visszahozni abból az időkből. ITT OLVASHATJÁTOK EL!

Ha pedig a kiállítás végén megéheztek vagy szomjaztok, ihattok egy retro kakaót vagy bambit, esetleg felidézhetitek a cigirágó vagy a Szerencsi csoki emlékét, de jó kis melegszendvicset is fogyaszthat, aki betér a bár részbe. Érdekességképp megosztanám, hogy sztárok is megfordultak már a helyen, de például a VALMAR - ÚRISTEN c. klipje is ezen a helyen készült. 


Egy szó, mint száz, bennem is nagyon sok emléket idézett fel, amelyeket aztán anyukámnak is elküldtem, hiszen ő bőven ebben a korban élt. Nagyon hasznos volt, de a fiatalabb korosztálynak tanulásképp is élmény lehet a hely. 


Szép hétvégét 

Eszter 



📸Instagram: @esthermczako


📧Email: mindiglegyboldog1@gmail.com

8 Megjegyzések

  1. Ez nagyon szuper. Régóta szerettem volna ide elmenni én is. Imádom a retró dolgokat. Szentendrén jártam a retró múzeumban. Az is szuper, tele régi dolgokkal, látnivalókkal és emlékekkel.

    VálaszTörlés
  2. Wow! Nagyon szuper helyen jártál/jártatok!😍 Nekem is kedvenc a retro dolgok, imádom is a retro dolgokat🥰 Egyszer mindenképpen el szeretnék menni ide ☺️ köszönöm az ajánlót❤️Örülök, hogy bemutattad❤️❤️❤️

    VálaszTörlés
  3. Ah, de nagyszerű poszt lett! Egy ideje tervezgetem, hogy eljutok ide, és ezek a dolgok nekem is a szívem csücskei, mert szerintem sokunk abban a korszakban nőtt fel, ahol a szüleik/nagyszüleik otthonában ezek a dolgok megtalálhatóak voltak. Kicsit nosztalgikus hangulatba kerültem a képek láttán. Köszönöm az ajánlót!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szuper hely, egyszer mindenképp szeretnék elmenni, nagyon érdekes lehet. Anya volt kisdobos, mindig mondja hogy milyen jó élményeik voltak ☺️☺️

    VálaszTörlés
  5. Köszi a beszámolót, nem is tudtam, hogy van ilyen. Ide tuti elviszem unokahúgomat aki 12 éves. Néha mikor mesélek neki mi volt régen, csak pislog mint a hal 😆😆😆 Remek élmény lehet mindenki számára 🥰

    VálaszTörlés
  6. Idehaza nekem is Budapest a kedvenc városom, imádom! 🥰 Bár sajnos tavaly ősszel voltam ott utoljára, de remélem, hogy hamarosan arrafelé sodor majd az utam. 😁 Egyébként nagyon tetszik ez a hely nekem, nagyon szeretem a régiségeket, mindenképp felveszem ezt a helyet a listámra. 🤗 Köszönöm az ajánlót! 🥰

    VálaszTörlés
  7. Nagyon érdekes hely lehet, szívesen megnéztem volna én is. :3 nem vagyok oda a régi dolgokért, de ez tényleg tök jó hely lehet :3

    VálaszTörlés
  8. Ez de nagyon érdekes. :) Szerintem én vagyok a kakukktojás, aki nagyon nem érzi jól magát Pesten, de ugyanúgy elnavigálgatok, ha arra járok (és persze muszáj). De ez mindenképp nagyon jó ötlet és szüleim lehet nem nagyon akarják újraélni, de mindenképp mondom majd nekik, hogy ha legközelebb itthon vagyok, menjünk el :)

    VálaszTörlés