Sziasztok!

Ismét elérkeztem az előző írói Tag folytatásával. Nagyon tetszettek a már korábban feltett kérdések is, de a mostaniak is szuperek lettek. Amy oldalán találtam ezt a remek kérdőívet, ahol a válaszok alapján megismerhetitek az alkotómunkát, bepillantást nyerhettek a folyamatokba. Imádtam válaszolni rájuk, tényleg alaposan elkészített kérdéssor lett. 

Az előző kérdéssort  → ITT OLVASHATJÁTOK


Szabályok:

* Másold be a szabályokat és a kérdéseket a bejegyzésed elejére!
* (Ha másolásvédelem van az oldaladon, jelöltjeidet irányítsd a Tintaszerkezetek oldalra, innen el tudják vinni őket.)
*Linkeld annak a nevét, aki jelölt téged!
*Válaszolj a kérdésekre!
*Ha van ötleted, használd ki a +1 lehetőséget! 😉
*Jelölj te is bloggereket a játékra és linkeld az oldalukat!
*Értesítsd őket a jelölésről!



 E GY SZ ER  V O L T, H O L  N E M   V O L T - KEZDETEK

1. Hány évesen írtad az első történeted/versed? (Amit nem sulis háziként alkottál.)

10-12 lehettem. Akkoriban volt egy kék kis füzetem, amibe verseket kezdtem írni, illetve tanulságos állatmeséket. A rímfaragás nekem sosem ment, ezért maradtam a meséknél. Ez a mai napig megvan. 

 

2. Miről szólt?

A vers valami állatos volt, a mese szintén, amiben versenyt tartottak. 

3. Ki/mi volt az oka, hogy elkezdtél írni? Honnan jött az ötlet?

Hmm, tulajdonképpen nem is tudom. Ami biztos, hogy mivel akkor is már elég sok minden történt velem, ez volt az a tevékenység amibe el tudtam vonulni. 

4. Ki volt az első, akinek megmutattad valamelyik művedet?

Mamám, aztán az unokahúgom. Akkor volt nálunk nagy szenzáció a Karib-tenger kalózai, amiből én írtam egy fanfic-et és a Barbiékkal eljátszottuk. 

5. Milyen zsánerben alkottál eleinte?

Oda voltam a szőke hajú pasikért. Viccet félretéve, az akkori nagy színész/énekes kedvenceim kerültek bele kinézetileg a regényeimbe. (Justin Timberlake, Johnny Depp, Orlando Bloom, Chace Crawford stb.) 

6. Hogyan írnád le a kezdeti munkamódszered, időbeosztásod?

Passz. Esténként, hétvégén írtam. Nagyon zsigerből jött minden, nem igazán volt nagyon bevált módszerem. Megbeszéltük mi legyen a következő fejezetekben, és leírtam. 

 

+ 1 Van-e valami érdekességed a kezdeti időkről, amit elmesélnél? 🙂

Azt hiszem érdekesség nem igazán akad. 

 

.... M É G   A Z   Ó P E R E N C I Á S - T E N G E R E N   I S   T Ú L, ...  - HELYSZÍNEK 

 

1. Valós, alternatív földi vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben?

Volt idő, amikor kitalált világban alkottam, de ennek már kb 14-15 éve. Kezdetben a Karib-tenger kalózai illetve Csillagok háborúja fanfic-el kezdtem. Közben nagy Bűbájos boszorkák (most is) rajongó voltam, imádtam a Buffy, a vámpírok réme sorozatot, illetve a spin-offját az Angelt is, majd megérkezett a Twilight-Saga. Ihlet volt bőven, ezért nem vetem meg ezeket sem. Később a múltbéli, történelmi stílusban alkottam, az akkori világot próbáltam leírni az olvasónak. Jelenleg eléggé odafigyelek, hogy minden passzoljon, valódi helyszíneket mutathassak be.

 

2. Miért? Mit szeretsz benne?

 

Szeretek a Google maps rejtelmeiben elmerülni. Viccet félretéve, ahogy a személyiségem, érdeklődésem változott, úgy változott az írási, alkotási szokásom is. Így szívesen kutakodok a világ pontjain, szeretek és szeretnék olyan témákba belenyúlni, amibe talán kevesen: akár egy orosz maffia vagy egy arab irányzat, az ottani kultúra, szokások stb, ami mind-mind rengeteg kutatást igényel. Ezáltal pedig egy kis kitaláció mellett a valóságot mutatom be.

 

3. Szoktál-e írás előtt vagy alatt kutatómunkát / világépítést végezni?

 

A korábbi Tag-ban már leírtam, hogy ez a legjobb része azt gondolom. Legalábbis én ezt kedvelem a leginkább.

 

4. Miért igen, miért nem? És ha igen, hogyan? Van bevált módszered?

Amint kitalálom, hogy hol játszódjon a regényem, azonnal beleásom magam az ország/országok kultúrájába, ételeibe, éghajlatába, tájaiba, emberek viselkedéseibe, továbbá esetleg népviseletükbe, viseletükbe. Szeretem elolvasni a történelmét, figyelek az adott város legfontosabb épületeire, nevezetességeire azok jellemzőire. Ilyenkor feljegyzem a sajátosságaikat, paramétereiket. Gyakran nézek sétákat a városokban, így ezáltal nagyon sok információt szerezhetek.

 

5. Mennyire törekszel valósághűségre, ill. hihetőségre?

Korábban szerettem a kitalált dolgokat, jó pár éve azonban nagyon igyekszem figyelni a valósághűségre, jelenleg ez érdekel a leginkább.

 

6. Szerinted hogy lehet ezt elérni?

Mindenképpen az alapos kutatómunka. Figyelni, hogy mindent úgy adjak át, ahogy valójában kinéz egy templom. Nem írhatom, hogy piros a fala, ha pl egy londoni templom nem piros színű. Szerintem fontos az aprólékos leírás.

 

7. A történeteid többsége egy vagy több helyszínen ill. világban játszódik?

Legutóbb regényeim, egy max két helyszínen játszódtak. Ez azt jelenti, hogy pl.Az oroszban voltak jelenetek Szentpéterváron, Moszkvában, de legtöbb az Miami-ban zajlódott. A legutóbbi történetemben az olvasó Kairóba kaphatott betekintést.

 

8. Íróként hogy állsz a tájleírásokhoz, helyszínbemutatásokhoz?

Kedvenceim. Talán minden beképzeltség nélkül mondhatom, de nagyon igyekszem aprólékosan leírni, hogy tényleg átadhassam az adott tájat az olvasónak: utca, látkép, növényzet, időjárás, bármi, ami ilyenkor fontos lehet odafigyelek. A másik, amit imádok, ha pl sétál a karakter egy nevezetességhez, arról is egészen részletes leírást adok, hogy úgy érezzék, akik olvassák a jelenetet, hogy ők is ott vannak.

 

9. Mit gondolsz arról, hogy van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű zsáner, hiszen ott „bármi megtörténhet”?

 Szerintem ezzel nincs is semmi gond. Egy író szabadjára engedi a képzeletét és írja, ami benne van. Ha sokan a fantasy világában érzik jól magukat, akkor csak tegyék meg. Én is anno szerettem elvonulni más világokba, ugyanakkor maradtam valamennyire a realitásban is, de akkoriban az érdekelt. Azóta sok minden változott. 

 

10. Van-e valami érdekességed a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél? 🙂

Szeretek olyan helyekről tájleírást adni (város, utazás közben), amik picit szokatlanabbak. Mostanában próbálok olyan helyszíneken kitalálni történeteket, amikről nem sokan írnak: Oroszország, az Arab-világ, Egyiptom, stb. 

 

... É L T   E GY  P A R A SZ T L E G É NY - FŐSZEREPLŐK 

 

1. Mit találsz ki előbb, a cselekményt vagy a főszereplőt (vagy valami mást)?

Húha. Szerintem a cselekmény olykor előbb megvan, mint a főszereplő. Változó, ez a kettő valahogy egyidőben érkezik.

 

2. Milyen karakter volt az első történeted főszereplője?

Ez nagyon vicces. Akkoriban a fejezeteim nyúlfarknyiak voltak, de leginkább ilyen szappanopera szerű volt a sztori, természetesen happy enddel. Hogy milyen karakter volt, arra alig emlékszem. A legelső normális regényemben, kezdetben kicsit visszahúzódó lány, később erős jellemeket kapott, főleg, mert varázsereje volt.

 

3. Ha már több sztorit is írtál, felfedezel-e utólag visszagondolva hasonlóságot a főszereplőid közt?

Persze. A lányok mindegyike határozott személyiségű, előfordult egy-vagy mindkét szülőjét elveszítette, esetleg más nevelte. Ez azért a mai napig visszaköszön még olykor.

 

4. Hogyan alkotod meg őt, van-e rá módszered?

Ihleteket szoktam kapni innen-onnan. Abból, és saját élettapasztalataimból gyúrok össze egy karaktert. A külseje általában egy adott színész, sorozatsztár, énekes vagy csak láttam valahol stb. ihletéséből kreálom. Nyilván nem teljesen másolom le, adok hozzá a saját gondolataimból is.

 

5. Szerinted mitől lesz “működőképes” egy főszereplő?

Karakteres, jó (és nyilván) negatív tulajdonságokkal van felruházva, emellett lendületesen tudja vinni előre a cselekményt. Mindenki talál benne valami olyat, amivel tud azonosulni.

 

6. Mit gondolsz arról, hogy “a főszereplő legyen szerethető”?

 

Szerintem ez valamilyen szinten fontos. Hiszen azért az olvasó keresi a főszereplőben azokat a jegyeket, amelyekkel tud azonosulni. Aztán ez vagy sikerül vagy nem, így válik kevésbé kedveltnek akár egy főszereplő. Aztán az már az olvasón múlik, hogy kedveli e vagy inkább egy mellékszereplővel fog szimpatizálni.

 

7. Jártál-e már úgy, hogy a karaktered önállósította magát és másfele vitte a történetet, mint ahogy eltervezted? Mit teszel ilyenkor?

Nem hiszem. Nem is tudom pontosan, de ilyen nem igazán volt.

 

8. Olvasóként milyenfajta főszereplők fognak meg / érdekelnek igazán? Befolyásolja-e ez, hogy te milyennek alkotod meg a tieidet?

Alapvetően az eddigi főszereplőim (a női) majdnem egy kaptafára épültek. Nyilván igyekszem másféle tulajdonságokkal is felruházni, de a határozott jellem mindegyikben benne volt. Bírom az efféle karakteres jegyeket, a nyávogó, nyámnyila szereplőket sosem kedveltem.

 

9. Fedeztél-e már fel hasonlóságot saját magad és a főszereplőd közt? Vagy törekedtél-e erre szándékosan?

Persze. Most mondhatnám, hogy nem, de álszent se vagyok. Tudatosan nem törekedtem rá, mert amúgy nem akartam sosem hasonlóságot, de valahogy mégis a tulajdonságok, életem egy-egy szegmense is felfedezhető az eddigi főszereplőimben.

 

10. Van-e valami érdekességed, gondolatod a főszereplőkről, amit elmesélnél? : )

-

 

Ő  V O L T  A  L E G K I S E BB A  H Á R O M  T E S T V É R  K Ö Z Ü L – CSALÁD

 

1. A főszereplőd / fontosabb szereplőid megalkotásakor kitalálod-e a családjukat is?

Igen, nagyon fontosnak tartom. Mindent róluk is aprólékosan lejegyzetelek a kezdéskor, figyelek az életkorra, az ő munkájukra, stb. Későbbiekben, ha fel-felbukkannak a regényben csak előkapom a jegyzetfüzetemet és írom is bele őket. 

 

2. Meg szoktak jelenni a szereplők családtagjai is a történeteidben?

Igen. Előfordult olyan már, hogy a főszereplő félárva, árva volt, így ebben az esetben, ha más családtag volt, akkor ő, ha pedig teljes családban nőtt fel akkor evidens volt. Fontosnak találom a szülőket, testvéreket, nagyszülőket akár megjeleníteni a regényemben, hiszen ők is hozzá adnak valamit a sztorihoz.

 

3. A karakter jellemében, értékrendjében, szokásaiban, stb. mennyire játszik szerepet a családi háttere, a családban betöltött helye, szerepe?

Szerintem abszolút. Figyelek arra, hogy például, ha mai a regény, akkor annak megfelelően bármi megtörténhet, akár, mint egy 21. századi családban (jó is, rossz is, vita, szeretet, stb). A történeteimben, akár jelenleg is, családi bizniszt visznek a karakterek, amiknek kezdete régmúltra nyúlik vissza. Apáról fiúra száll a hatalom, amiatt nyomás helyeződik a főszereplőimre: megfelelés, elvárás, esetlegesen kihátrálás, bizonytalanság. 
Amikor pedig mondjuk középkori, esetleg újkori regényt írtam - ezek általában Angliában játszódtak- akkor pedig igyekeztem utána olvasni a korabeli normáknak, értékrendnek, tradícióknak, minden olyan fontos részletnek, ami akkoriban jellemző lehetett akár egy udvartartásban, akár a nemesi körökben. Itt természetesen bőven akadtak elvárások, hiszen a kiházasítás, rangon alul házasodás, bármi ilyesmi konfliktust szülhetett. 

4. Van-e kedvelt családszerkezeted, amit gyakran adsz a karaktereidnek?

Mivel nekem nincs testvérem, így legtöbbször a főszereplőnek van testvére. Úgyhogy általában ez bevált családszerkezet. 

 

5. Fedeztél már fel hasonlóságot a szereplőd családja és a sajátod között? (Opcionális kérdés)

 

Igen, amint fentebb is említettem. Édesapám 16 éves koromban elveszítettem, így gyakran előfordult, hogy a karakteremnek valamelyik -vagy mindkét szülője elhunyt. Ez sem feltétlen tudatos, de valamilyen szinten mégis. Ahogy ötletelni szoktam, ezek mindig előkerülnek.

 

6. Építettél-e már konfliktust valamiképp a család vagy adott családtag köré?

Természetesen. Legutóbbi, illetve jelenlegi regényemben is van némi konfliktus. Nem akarok nagyon sokat elárulni, de egy befolyásos apa, aki elvárásokat támaszt a fiával szemben, nem igazán szívleli, ha ellent mondanak neki, úgyhogy ez a kis szösszenetet osztanám meg. A régi, történelmi ihletésű regényeimben is voltak konfliktusok.

 

7. Melyik családtagokat ábrázolod a leggyakrabban, ill. legritkábban?

Ez változó. A regény cselekménye adja, hogy ki kerül előtérbe. Jelenleg az édesapák vannak előtérben, az anyák kevésbé. Illetve a testvérek.

 

8. Melyik családtagokat találod ki, ábrázolod könnyen és kiket nehezebben?

Ez nem szokott gondot okozni. Mindenkit egyformán szívesen formálok meg, legyen az egy nagyi vagy egy testvér.

 

9. Milyen főszereplő – család viszonyokat mutattál be eddig?

Változó, volt már mindenféle. Szülő, nagyszülő, testvér, nagybácsi stb. Az évek alatt erre nagyon oda szoktam figyelni.

 

10. Van-e valami érdekességed, gondolatod a (fő)szereplők családjával kapcsolatban, amit elmesélnél? 🙂

A jelenlegi regényemben a főszereplő férfi felmenőit is lejegyzeteltem, illetve azon részét is, hogyan jutott a család erre a „munkavégzésre”. Egy kis történelmi vonatkozás, hogy a nagypapa Oroszországban Sztálinnak felesküdött köztisztviselő volt.

 



Nagyon szuper volt a kérdéssor, imádtam rajta dolgozni. Nagyon jó kis lehetőség volt ez számomra, hogy megmutassam, hogyan készülök egy-egy írásom előtt. Aki pedig szeretné, bátran töltse ki. 

További szép hétvégét!

Eszter 

 



7 Megjegyzések

  1. Fekete-Virág V2024. július 7. 15:49

    Olyan jók ezek a TAG-ek ❤️
    Szuper volt olvasni a válaszaid 😍

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szuperek voltak a kérdések, illetve a válaszok is. Érdekesek és választékosak. Nagyon alapos vagy és körültekintő, ez a bejegyzésekben is látszik. Soha ne hagyd abba az írást.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó volt olvasni 🥰 Szetetem ezeket a TAG-eket.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jók voltak a kérdések, a válaszaidat egyenesen imádom olvasni! 🥰😍 Nem csak ezt, hanem úgy általánosságban is szeretem olvasni az írásaid, gondolataid, véleményed és úgy mindent is 🥰❤️ Nagyon jók ezek a kis TAG-ek, mert kikapcsolja az embert, el lehet gondolkozni egy egy válaszon 🥰

    Szép vasárnapot❤️

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jók ezek a kérdések, na természetesen a válaszaid is! Szuperek ezek a TAG-ek! 😊 Nagyon szeretem őket olvasni, így több mindent meg lehet tudni, illetve kiírni magunkból! 😊

    VálaszTörlés
  6. Kérem Az orosz írásod! :D Annyira szeretem olvasni ezekre a kérdésekre a válaszaidat (Amynél is nagyon jókat kuncogtam vagy meglepődtem, szerettem^^). Olyan jó betekintést nyerni, hogy hogyan alakul is meg egy történet az író részéről. Volt szerencsém olvasni sok közzétett írásod és tényleg imádtam mindegyiket ♥

    VálaszTörlés
  7. Annyira jó olvasni a válaszaidat :) még nem volt lehetőségem olvasni az írásaidat, de ami késik az nem múlik :)

    VálaszTörlés