Sziasztok!
Mostani bejegyzésemben egy sorozatajánlóval érkeztem hozzátok. Előljáróban jelezném, hogy spoilereket tartalmazni fog a poszt, ugyanakkor a hat részes epizód megtörtént eseményeket dolgoz fel.
Remélem szívesen olvassátok majd.
Forma-1
Kezdjük az elején. Miért is írok én a Száguldó Cirkuszról?
2003-ban, 11 évesen kerültem bele az F1 világába. Ugyan, kisebb koromban is volt kedvencem, de a fanatikus üzemmód talán a kétezres évek után kezdődött. Azt hiszem a Japán nagydíj mehetett, amikor elkezdtem minden futamot követni. Az akkor már befutott nevek, mint Schumacher testvérek, Montoya, Alonso ismerősek voltak, mégis egy finn pilótával, névszerint Kimi Raikkönen-el kezdtem leginkább szimpatizálni. Kimi az a fajta pilóta volt, akit semmi más nem érdekelt, csak a versenyzés, abban pedig a legjobb legyen. Jeges, fagyos finn szinte nagyon hamar a világbajnokságért küzdhetett, tehetséges volt és vakmerő. Ő lett az én legnagyobb favoritom. Az évek alatt, találtam olyanokat, akik szintén nagy kedvelői az autósportnak. Osztálytársammal, egyben barátnőmmel 17 évesen eldöntöttük, elmegyünk a Hungaroringre.
2009-ben volt életünk első élő F1-es élménye, ahol több rajongóval is megismerkedtünk és szoros barátságokat kötöttünk. Akkor már láthattuk szinte pár méteres közelségben, Kimi Raikkönent, Felipe Massát ( akitől kaptam aláírást is), de a pilótaparádén di Grassi is aláírt nekem. Nagyon jó volt, Kimi és Felipe egy csapatnál versenyzett (Ferrari) és mi eszméletlenül boldogok voltunk, addig amíg a szombati időmérőn a szemünk láttára szinte, balesetet nem szenvedett Felipe Massa. Mivel én is szerettem őt, a barátnőmnek pedig egyenesen a kedvence volt, döbbenten ültünk, vajon mi lehet? Semmit sem tudtunk, testvére Eduardo és a csapatfőnök idegesen szaladtak a pályakórházhoz. Massát pedig elvitték. Aki olvas híreket, esetleg képben van, tudhatja, hogy Massa azon az időmérőn majdnem meghalt.
Életünk első Hungaroring élménye egyben borzasztó is volt.
Életünk első Hungaroring élménye egyben borzasztó is volt.
2010-ben már felkészültebben érkeztünk - Mivel Kimi távozott (kis időre ) az F1-ből, Massa volt az elsőszámú kedvenc. Egyenpólókkal készültünk,, illetve a jótékonysági pilótameccsre is ellátogattunk. Számtalan fotó készült, ismételt találkozások, ismeretségek. Felipe Massa aztán már szinte ismerősként fogadott bennünket a következő években. Ajándékokat vittünk neki és a fizikóterapeutájának, aki mindig készséges volt és az évek alatt megismert bennünket, puszival köszönte meg a neki szánt ajándékot, és instagramon is követ. Hihetetlen sok élmény volt.
A reptéren is sokakkal tudtunk találkozni. Nagy boldogság, hogy Jules Bianchi-val is készülhetett fotóm, aki sajnos 2015 nyarán életét vesztette, az előző év végén történt tragikus baleset miatt.
Elképesztő élmény volt ott lenni, bár fáradtságos napok, hiszen a reggeli szállodázás után a pályára sietni, visszafele is éjszakába nyúlóan várakozni a szállodáknál kimerítő volt, de sosem fogom elfelejteni. Olyanokkal is találkozhattam, akik már sajnos nem élnek: Bianchi, Charlie Whiting (FIA vezetője), Jenson Button édesapja. De szerencsére a legtöbb pilótát ha nem is közvetlen közelről, de láthattam élőben: pl Michael Schumacher.
Négy alkalommal lehettem a pályán, élhettem meg a motorbőgés hangját, futhattam be a pályára, lengethettem meg a zászlóimat, amit anyukám varrt első évben. Gyűjtöttem gumimaradványokat, füzetbe az aláírásokat. Még mindig őrzöm a pólókat, sapkákat, amik elengedhetetlenek voltak ide. A további években csak a reptérre, illetve a szállodákhoz mentem, de nekem az is óriási élmény volt mindig.
Jelenleg is követem a Forma-1 -et, ami sokat változott a 20 év alatt, amióta én nézem. Kicsit elment cirkusz irányába, de nem a Száguldó cirkuszéba, hanem a botrányos irányba, ami megöli mindazt, amit én megkedveltem. Ferrarisként gyakran bosszankodtam, az évtizedek alatt, legyen szó 2008-ról, amikor Felipe Massa vb díja ment a levesbe, több baklövés miatt, de sajnos a fejlesztések sem mutatják azt, hogy az utóbbi években a csapat küzdhetett volna a világbajnoki pozícióért. Jelenleg Charles Leclerc monacói versenyző a kedvencem, ő még megmaradt a sportág felé alázatosnak, illetve embernek.
SENNA sorozat
Bianchi-hoz hasonlóan volt több tragikus sorsú pilóta az F1-ben. Ayrton Senna, vagyis eredeti nevén Ayrton Senna de Silva a '80-as, '90-es évek nagy csillaga, reménysége volt. Az esős futamok királya.
Ayrtont már gyerekként beszippantotta az autók iránti szenvedély, ami nem is csoda, apjának autókereskedése volt, majd később terjeszkedett nagyobb vállalkozássá. Elhivatott volt fiát illetően, ám szerette volna, ha a családi cégben is részt vállal. Ayrton viszont tehetséges volt, amit a családnak is be kellett látnia, így el kellett engednie fiúkat.
Senna sorra nyerte a kategóriákat: gokart, Formula Ford, Formula-3, ahol sokan felfigyeltek a tehetséges, kitartó brazil fiúra. Senna 1984-ben debütált a királykategóriában, a Toleman csapattal, egy évre rá már a Lotusnál versenyzett. Elszántsága meghozta a gyümölcsét, hiszen a McLarennel háromszoros világbajnok tudott lenni. Ugyan a vb nem volt egyszerű számára, hiszen az istálló másik pilótája, Alain Prost nehezen adta a címet, kettejük közti ellentét, pedig az évek alatt mélyült. Senna gyakran került konfliktusba, mint a csapattársával, mint pedig az FIA-val.
Utolsó éveit a Williamsnél töltötte. Ayrton egy kaotikus, rossz körülmények között induló versenyen életét vesztette 1994-ben a San Marinó-i nagydíjon.
Ayrtont már gyerekként beszippantotta az autók iránti szenvedély, ami nem is csoda, apjának autókereskedése volt, majd később terjeszkedett nagyobb vállalkozássá. Elhivatott volt fiát illetően, ám szerette volna, ha a családi cégben is részt vállal. Ayrton viszont tehetséges volt, amit a családnak is be kellett látnia, így el kellett engednie fiúkat.
Senna sorra nyerte a kategóriákat: gokart, Formula Ford, Formula-3, ahol sokan felfigyeltek a tehetséges, kitartó brazil fiúra. Senna 1984-ben debütált a királykategóriában, a Toleman csapattal, egy évre rá már a Lotusnál versenyzett. Elszántsága meghozta a gyümölcsét, hiszen a McLarennel háromszoros világbajnok tudott lenni. Ugyan a vb nem volt egyszerű számára, hiszen az istálló másik pilótája, Alain Prost nehezen adta a címet, kettejük közti ellentét, pedig az évek alatt mélyült. Senna gyakran került konfliktusba, mint a csapattársával, mint pedig az FIA-val.
Utolsó éveit a Williamsnél töltötte. Ayrton egy kaotikus, rossz körülmények között induló versenyen életét vesztette 1994-ben a San Marinó-i nagydíjon.
A sorozat 2024-ben ( 30 évvel ) Senna halálát követően került a Netflix csatornájára. A hat részes epizód a pilóta életét mutatja be a gyerekkorától kezdve egészen a haláláig. Láthatjuk a magánéletét, szerelmeit, a családjával való kapcsolatát, betekintést kaphatunk az F1-es versenyek hátterébe, konfliktusaiba.
A sorozatban látható mennyire megterhelő az, hogy valaki eljusson a Formula 1-be, majd ott is maradjon. Elszántsága a háromszoros világbajnokságig juttatta, de emiatt sok mindent fel kellett áldoznia. Feleségével elváltak egy év házasság után, ő ugyanis Brazíliában akart maradni, mint Beco - (Sennát így hívta családja), az álmait akarta valóra váltani.
A sorozatban látható mennyire megterhelő az, hogy valaki eljusson a Formula 1-be, majd ott is maradjon. Elszántsága a háromszoros világbajnokságig juttatta, de emiatt sok mindent fel kellett áldoznia. Feleségével elváltak egy év házasság után, ő ugyanis Brazíliában akart maradni, mint Beco - (Sennát így hívta családja), az álmait akarta valóra váltani.
Elképesztő akaratereje, rálátása volt az autóra, versenyekre. Uralta az esős futamokat, úgy, mint senki más. Látták, hogy kivételes tehetségről van szó, hiszen ő bebizonyította a csapatfőnököknek, hogy jól döntöttek, amikor leszerződtették. Családja mindvégig mellette állt, gyakran a futamokon is szurkoltak fiúknak. Ayrton büszke volt brazil mivoltára, hitére. A nyolcvanas évek végén egy híres énekesnővel került intimebb viszonyba. Azonban a kötelezettségeiket nehezen tudták félretenni, emiatt kapcsolatuk zátonyra futott.
Senna forrófejű volt, de a felé támasztott igazságtalanságot nehezen bírta. Többször vitába keveredett, igyekezett kiállni nem csak a maga, hanem társaiért is. Brazilként olykor háttérbe szorultak a lehetőségei, ám szerencsére bizonyította, hogy helye van az F1-ben. Az utolsó részben egyben az utolsó futamát láthatjuk, akkor, amikor bizonytalanságával szemben győzött a versenyzés iránti szenvedélye, ami sajnos az életébe került.
Senna forrófejű volt, de a felé támasztott igazságtalanságot nehezen bírta. Többször vitába keveredett, igyekezett kiállni nem csak a maga, hanem társaiért is. Brazilként olykor háttérbe szorultak a lehetőségei, ám szerencsére bizonyította, hogy helye van az F1-ben. Az utolsó részben egyben az utolsó futamát láthatjuk, akkor, amikor bizonytalanságával szemben győzött a versenyzés iránti szenvedélye, ami sajnos az életébe került.
Mivel ez nem egy dokumentumfilm, emiatt vannak benne fikciók. Ami nem volt szimpatikus, hogy kapkodósra sikeredtek az évek bemutatása, hiszen az alkotás két éve már megjelent volna, és nyolc rész készült, viszont ez idén már csak hat epizód lett. Gyakorlatilag elképzelhető, hogy elfogyott a pénz.
A plusz két rész bőven belefért volna a sorozatba, hiszen lehetett volna még benne potenciál, részletesség. Senna akármennyire is a főszereplője ennek a sorozatnak, keveset kapunk belőle, ahogy a kapcsolataiból vagy annak lezárásáaiból. Kevés pilóta volt megemlítve, mutatva. Itt megemlíthetjük az akkori legnagyobb riválisát, Michael Schumachert, akiről csak hallottunk a sorozatban. El tudom képzelni, hogy a családja nem adott engedélyt a hétszeres világbajnok megformálására.
Ezeken túl több szezon, futam is kimaradt. Néztem volna még, mert amúgy a látvány, a korhű ábrázolás, a futamok igazán izgalmasak. Talán esetleg további két epizódban még jobban ki lehetett volna bontani Senna személyiségét.
Nekem a Sennát alakító színész is szimpatikus volt, szóval nem találtam benne kivetnivalót, igyekeztek a karakterekhez olyan színészeket találni, akik hasonlítanak is, ez azt gondolom sikerült.
Marci alvásidejében, illetve este néztem meg a sorzatot, amit azért vártam, szóval nem tudok rá nagyon rosszat mondani, mert engem speciel érdekelt.
Érdekességek: Senna az utolsó versenyhétvégéjén úgy vélekedett, hogy feladja a San Marinói-i nagydíjat, mert több baleset is történt. Ő azonban mégis rajthoz állt, elindították a futamot.
A plusz két rész bőven belefért volna a sorozatba, hiszen lehetett volna még benne potenciál, részletesség. Senna akármennyire is a főszereplője ennek a sorozatnak, keveset kapunk belőle, ahogy a kapcsolataiból vagy annak lezárásáaiból. Kevés pilóta volt megemlítve, mutatva. Itt megemlíthetjük az akkori legnagyobb riválisát, Michael Schumachert, akiről csak hallottunk a sorozatban. El tudom képzelni, hogy a családja nem adott engedélyt a hétszeres világbajnok megformálására.
Ezeken túl több szezon, futam is kimaradt. Néztem volna még, mert amúgy a látvány, a korhű ábrázolás, a futamok igazán izgalmasak. Talán esetleg további két epizódban még jobban ki lehetett volna bontani Senna személyiségét.
Nekem a Sennát alakító színész is szimpatikus volt, szóval nem találtam benne kivetnivalót, igyekeztek a karakterekhez olyan színészeket találni, akik hasonlítanak is, ez azt gondolom sikerült.
Marci alvásidejében, illetve este néztem meg a sorzatot, amit azért vártam, szóval nem tudok rá nagyon rosszat mondani, mert engem speciel érdekelt.
Érdekességek: Senna az utolsó versenyhétvégéjén úgy vélekedett, hogy feladja a San Marinói-i nagydíjat, mert több baleset is történt. Ő azonban mégis rajthoz állt, elindították a futamot.
A hatodik körben nem tudta bevenni a kanyart, majd a betonfalnak ütközött. Halálát nem az ütközés, hanem a jobb szemébe fúródó felfüggesztés rúd okozta, ami áthatolt a sisakrostélyon.
Ayrton Sennának volt egy tíz évvel fiatalabb, 15 éves szerelme, akivel a pletykák szerint jegyben jártak.
A Tamburello kanyart Senna halála után átépítették. Az 1994-es imolai hétvégén Ayrton Senna mellett, Roland Ratzenberger is életét vesztette.
A Tamburello kanyart Senna halála után átépítették. Az 1994-es imolai hétvégén Ayrton Senna mellett, Roland Ratzenberger is életét vesztette.
Ha pedig valakit érdekel a Formula 1 világa, az alábbi filmeket, sorozatokat ajánlom
Hajsza a győzelemért ( Niki Lauda pályafutásának egy részét, balesetét & James Hunt időszakát mutatja be)
Formula 1: Hajsza a túlélésért (sorozat)
Egy szó, mint száz, a Senna sorozat az autósport nem kedvelőinek akár kiváló kikapcsolódás is lehet, hiszen megismerhetik az egyik legenda életét, az F1-fanoknak is találnak benne remek lehetőséget, azonban a fikciók, a kimaradt események kicsit hiányérzetet adhatnak a rajongók számára.
Köszönöm, hogy elolvastátok.
Illetve itt szeretném megköszönni a sok kedves szót, amit írtatok a családfakutatásos posztom alá.
Igyekszem a jövőben, ahogy tavasszal is ígértem, a generációkutatással érkezni.
Illetve itt szeretném megköszönni a sok kedves szót, amit írtatok a családfakutatásos posztom alá.
Igyekszem a jövőben, ahogy tavasszal is ígértem, a generációkutatással érkezni.
Szép hetet
Eszter
9 Comments
Jártam Imolában azon a pályán, ahol a végzetes baleset történt. Van ott egy emlékhely, tele volt virággal, fényképekkel, zászlókkal. Nagyon szerettem Sennát.
VálaszTörlésÖrülök, hogy írtál erről a sorozatról. Senna egy zseniális versenyző volt.
VálaszTörlésKöszönöm az ajánlót. Akkor tényleg el kellene kezdenem, mert mindig belebotlok. :)
VálaszTörlésNagyon jó lett ez a bejegyzés! Én nem tudtam, hogy van ilyen sorozat, de biztosan meg fogom nézni
VálaszTörlésSzuper lett ez az ajánló, érdekes volt olvasni. Korábban olvastam róla cikkeket, így a személye nem volt teljesen ismeretlen számomra. Viszont nem tudtam, hogy van sorozat is. Mindenképpen megnézem. Köszi, hogy írtál róla.
VálaszTörlésNem hallottam még róla, de köszi, hogy bemutattad. Érdekesen hangzik. 😊
VálaszTörlésWow! Nagyon jó bejegyzés lett! Még sosem hallottam róla, vagy botlottam volna bele ebbe a sorozatba :) Egyszer biztosan megfogjuk nézni a párommal, mert a hajsza a győzelemért és a túlélésért ezeket már megnéztük és imádtuk párommal! 🥰 Az ilyen autós filmeket szeretjük egyébként 😃😊 Köszönöm az ajánlót, a bejegyzésed❤️
VálaszTörlésNem is tudtam, hogy készítettek Sennáról sorozatot, így felírtam a listámra, hogy megnézzem majd 😊
VálaszTörlésNagyon szuper poszt lett.. imádtam hogy írtál a F1 múltadról, nagyon szerencsés vagy hogy eljutottál futamokra meg autogramm és miegyéb. Én is Kimi fan voltam, most már nem követem egyáltalán. Anyum szokta nézni és elalszik rajta :D a a sorozat nagyon érdekes, lehet én is vetek majd rá egy pillantást.
VálaszTörlés