Sziasztok!

Elsősorban szeretném hálásan megköszönni azt, hogy ilyen kedvesek vagytok és értékelitek, szeretitek a posztjaimat. Ahogy láthatjátok szeretem a határaimat feszegetni, keményebben beleállni dolgokba, ha megtalálom a módját még nagyobb mellszélességgel kiállni ügyekért. Eddig is tettem, de csendben a háttérben, továbbiakban is így próbálom, de vannak momentumok, amiket megosztanék veletek a társadalomból. Igaz is a Vízöntőkre ez a mondás: újító, reformista. 

Nos, köszönök mindent. A mostani posztomban ismét mélyebb, személyes gondolatokkal érkeztem, amiben nem kívánom teljesen kiteregetni a magánéletünket, de mégis belecsempészem, pszichológiával együtt. Mindezt a saját tapasztalataink, megéléseink által. 


Rossz családi körülmények hatása felnőtt korban

A férjem sem és én sem nőttünk fel rendezett családi környezetben. Drámák, traumák, olyan szomorú események övezték a mindennapjainkat, amelyhez egy kisgyermek hozzászokik, azt veszi normálisnak, hiszen ebben szocializálódik. Ugyan valahol - és most magamról beszélek - tudtam tudat alatt, hogy ennek nem így kell lennie, ez nem jó irány, mégis alkalmazkodik a gyermek ehhez a helyzethez. Megjelenik az elfojtás, -amely a későbbiekre hat-, elnyomás a külvilág felé. Akkor én ott megmentő szerepbe kerültem, amit a mai napig nem bírtam levetkőzni - erről korábban már írtam nektek -, de igyekszem és próbálkozom. Régen viszont a külső hatások eredményeképpen beleestem abba, hogy nekem kell megváltani a világot, segíteni. Kicsi voltam, tapasztalatlan, próbáltam alkalmazkodni és csak segíteni.
Míg én testvér nélkül nőttem fel, a rokonaimra számíthattam, addig a férjem a két idősebb testvérére támaszkodhatott. A saját esetemben azonban megjelent az, hogy mindent egyedül intéztem az életem későbbi szakaszaiban. Elég hamar kiderült, hogy  jég hátán is megélek, hamar felnőtté kellett válnom, szóval amit a pszichológusom mondott  mindig és tudjátok elég súlyos felismerés, hogy az emberek, akik velem kapcsolatba kerültek azt érezhették : a megmentőt nem kell megmenteni, megmenti ő saját magát. Én ezt mutattam kifelé. Erős vagyok, túlélek. Pedig korántsem. 

A hatásai ezeknek a traumáknak felnőttkorban mutatkoztak. A férjem és a saját esetemben is, s bár mindkettőnknek voltak kapcsolatai, mégis egymásra találva jöttek elő mindegyikünknek azok a dolgok, amikkel gyerekként meg kellett küzdenünk, a mai napig hordozzuk magunkban. Talán amiatt lehetett mindez, mert én eléggé érzékeny vagyok, empatikus, rettentő segítőkész és a pszichológia sem állt tőlem távol, így tulajdonképpen a férjem gyógyításába is kezdtem úgy, hogy talán fel sem tűnt nekem sem. Csiszolódtunk, közben pedig beszélgettünk a múltbéli sérelmeinkről. 

Mivel korábban nem segítettek szakemberek olyan mértékben, ahogy kellett volna, sodródtunk az évekkel, ám nem múltak el nyomtalan a gyerekkor rossz emlékei
Én gyakran álmodtam édesapámmal, aki akkorra már négy éve meghalt, fájt, lelkiismeret-furdalás gyötört. A konfliktuskezelés a férjem részéről nem volt egyszerű, ő inkább elnyomott mindent magában, aztán egyszer csak robbant. Ennek változásához is idő kellett. Ő a családban másképp élte meg mindazt, amit alapvetően kellett volna, inkább elnyomta, én is, de mivel mindig magamnak kellett mindenért megküzdenem, én inkább a konfliktus elébe mentem. Ő szomorúbb filmek végén sírt - jó én is - de számára a Szerelmünk lapjai utolsó képkockái az édesapja fájó emlékét, halálát hozta elő. 


Minta hiánya 


Mivel azt gondolom eléggé intelligensek vagyunk az élethez, annak területeihez, minden pillér megoldásához, valahogy a szemléletünk is átalakulhatott az évek során. Tudjuk miben kell másképpen viselkednünk, mit kell máshogy tennünk az élet különböző területein, annak ellenére, hogy a szüleinkre nem számíthatunk/számíthattunk. Bár anyukámra egy fokkal többet számíthatunk, mégsem lesz egyik féllel sem olyan a kapcsolatunk, amilyennek kellene. Mi sokat megtettünk az életünkben, főleg ezekért az emberekért, de egy bizonyos látásmódon nem segíthetünk. 
A minta fontossága az pedig ott van minden gyermek életében, hiszen az első színtér ahol a gyermek szocializálódik az a család. Hol tanulná meg a szerepeket, ha nem az anya, apa által? Hol készülne fel arra a bizonyos nagybetűs életre? Ki készítené fel, ha nem a szülő? Ám, ha ez a minta szinte alig van meg, nagyban befolyásolhatja egy gyermek életét: önbizalom, párkapcsolat, szociális, társas élet, bizalom, szeretet. Sebzett lelkek várják, hogy az élet olyan utat adjon számukra, amely által jobb életvitelt tud biztosítani magának, a családjának. 
Azonban a minta hiánya vezethet rosszabb dolgokhoz. A felügyelet, szeretet, biztonságos környezet helyett választhat rossz társaságot, a függőséget, vagy bűnözői életet. 

A gyerekek jövőéért a szülő a felelős. Alakítja a kis gyermeket, aki megszületik egy idegen helyre tiszta lapként, itt pedig a szülőkön múlik mi vár rá. 



Réges-régen egy messzi -messzi.... 


Anno a királyoknál azért születtek a csemeték, hogy fenntartsák a birodalmat. A parasztoknál sorba jöttek, becsülettel vagy éppen nem - de pedagógia nélkül - nevelték a gyerekeket, azonban ők a munka világát tapasztalhatták meg, hiszen szegény családban csak úgy volt bevétel, aki befogható volt, dolgozott. Elcsattantak atyai pofonok, szidás,  alkoholizmus, ugyanakkor még a gyámügy sem létezett, hogy beavatkozzon egy-egy dologba. Pedig ezek a gyerekek sem élték meg a feltétel nélküli szeretetet, nőttek, tették a dolgukat, mert otthon ezt várták el. Nem volt kimondva, hogy Jancsi bácsi a sok bortól alkoholista, ők legurítottak pár kupicával, természetes volt. A mellettük levő asszonyok a háztartásba voltak fogva, nem szólt. Így Jancsi bácsi esténként -jobb esetben - részegen bedőlt az ágyba. 
Manapság rengeteg negatív személyiségjeggyel, személyiségzavarral, függőséggel, családon belüli erőszakkal stb találkozhatunk a mindennapokban.  A múltban mindez nem volt felfedve, pedig mennyi problémát megoldott volna, de a tudomány azóta változott meg. Ugyanakkor az én generációm is még úgy nőtt fel, hogy sokan becsukták a szemüket, holott tudták, hogy baj van. A jelzés fontos jelentőséggel bír egy problémás családnál. A jelzés kötelesség, de könnyebb volt bedugni a fejeket a homokba és elnézni, ha valakit ver otthon az ura, részeges vagy elhanyagoltak a gyerekek. A segítségkérés sem szégyen és szerintem nagyon fontos is! 


..... és mindezt miért írtam le? 


Amikor a férjemmel összejöttünk ő 22, én pedig 20 éves voltam. Sokat beszélgettünk a múltbéli dolgokról, amik aztán hónapról-hónapra kibontakoztak, megismertük egymás történetét, fájdalmait. Azonban ahogy fentebb említettem az összeköltözési-csiszolódási folyamatokban megmutatkozott az is, hogy a konfliktusaink alkalmával ő inkább elment volna, mintsem megbeszéli, én pedig pont az ellenkezője voltam. Próbáltam megértetni vele, hogy ez nem megoldás, beszéljen, abból értem, ha baja van. Mindez köszönhető volt annak, ha elemezgetjük, hogy ő mindig elnyomott mindent magában, megoldási lehetősége sosem volt, túlélt. Több fronton sérült, s bár édesapja volt a végén a durva, mégis szeretettel gondol rá, ő is és az idősebb testvérei is. Az édesapjuktól szeretetet kaptak, amíg a függősége nem jelentkezett. Igazi apa volt, komoly és jó munkahellyel, szeretettel. Az élet azonban közbe szólt. Rengeteget beszélgettünk róla is és az anyukájával való kapcsolatáról. Aki talán sosem ismeri fel azt, hogy a három elsőszülött gyermeke mennyit sérültek, hiszen abban sosem segített, hogy az édesapjuk halála után is a biztonságos környezetet megteremtse számukra. Új férj, új gyerekek.... szerintem mindez sokat elmond. Az én esetemben viszont, mivel egyedül voltam a világ ellen, mindennel egyedül küzdöttem. Apa minta rövid időre, anya minta pedig a mamám részéről. Viszont óriási ragaszkodásom édesanyám iránt sokáig más színben láttatta velem a világot. Aztán később rájöttem sok mindenre, arra is, hogy vannak akik képtelenek az érzelmeik kimutatására, akár az anyaszerepre. Szégyen nem szégyen, de így van, amiről nem tehet senki. Anyámmal érzett fájdalmam azóta jött elő, amióta a falumban lakunk újra, és amikor beteg lett. Vikinek hála, mára tisztábban látok, sokat dolgoztam magamon ahhoz, hogy tudjam, mi-miért történt. 
Kettőnk kapcsolata pedig a megélt rossz pillanatok miatt nagyon szoros lett. Egymás lelkét gyógyítottuk tudattalanul is, illetve tudatosan is, rengeteget beszélgettünk, aminek nagyon örülök. A férjem is sok mindent ki tudott adni magából, sírt is bizony, de örülök, hogy felhozhattam számára, és segítettem picit másképp láttatni vele mindazt, amiben ő megsérült. 

Mi egyáltalán nem akarjuk követni mindazt, amit gyerekként megtapasztaltunk. Függőségünk sincs már, ezt azért mondom, mert a férjem dohányzott, de egy éve büszke vagyok, hogy már azt sem teszi. Tudjuk, mit akarunk a gyerekünknek átadni, miben akarunk másképp viselkedni, amit nagyon remélek, hogy sikerülni is fog. Tudom, hogy a férjem tökéletes apja lesz a gyermekünknek, én picit félek az anyaságtól, de igyekezni fogok. 
.....és, hogy miért is írtam mindezekről? Napok óta foglalkoztat valami, amiről régebben szentül meg voltam győződve: foggal körömmel ragaszkodtam ahhoz - még amikor a gyerekünk szóban sem volt -, hogy egyedül akarom a szülést végig csinálni. Emlékeztek, hogy mit írtam fentebb? Én egyedül... mindent  egyedül, egyedül küzdök meg a világgal.... Aztán a napokban egyre  inkább kezdem másképp látni. 
A férjem azt mondta ezzel kapcsolatban, ő tiszteletben tartja a döntésem, ha így, ha úgy döntök. Én váltig állítottam, de egyedül megoldok én mindent. 
Ma már másképp látom. A leginkább, aki tudna nekem segíteni, az ő! Támogatni, erőt adni, vagy csak a puszta jelenlétével megnyugtatni. Úgyhogy itt végérvényesen be is fejezem az egyedül mindent című fejezetet. 

Mindig tanulunk, változunk, fejlődünk, dolgozunk magunkon, ami számomra pedig a legfontosabb a barátnőm halála óta, az pedig az önismeret, visszatérni valamelyest önmagamhoz, azonban a tragédiák sorozata mégis más emberré tett. A traumák feldolgozása az utóbbi években pedig látjátok oda vezetett, hogy életet adhatok a gyermekünknek, mert úgy érzem, hogy minden elfojtásom (is) befolyásolta ezt a történetet is. 

Köszönöm, ha elolvastátok. Remélem hasznosnak és elgondolkodtatónak találtátok a posztot és abban is reménykedem, hogy valakinek, aki ide kattint, segítséget adhattam. 


Eszter 


📸Instagram: @esthermczako


📧Email: mindiglegyboldog1@gmail.com

9 Megjegyzések

  1. Drága Eszter❤️

    Komolyan, kettőnknek tényleg kéne gyártani egy karkötőt vagy valami jelet magunknak, mert tényleg mi Vízöntők mindig, mindent és mindent kibírtunk! De most már nem egyedül kell végig vinnünk valamit, csinálni valamit, véghez vinni valamit stb.. NEM! Örülök annak, hogy te is befejezted Mind a ketten a párunk, férjünk oldalán EGYÜTT visszük tovább és hozzunk döntéseket, nincs olyan hogy egyedül❤️

    A témád nagyon jó téma lett, őszintén, megihlettél az írásoddal, hasonlóként, de szeretném majd én is ilyen témát vinni a saját blogomra. (Kérem az engedélyed majd xD) Nagyon fontosnak tartom én is a családi mintát, nem azt amit mi sérültünk gyerekkorunkban, kamaszkorunkban stb. Hanem a tényleg: Összetartózás, Támogatni egymást, Segíteni egymást, Szeretet, Jó nevelés, tényleg csupa jót sorolhatnék ide, mint rosszat.

    Milyen érdekes, hogy régen teljesen más volt minden és a mi generációnk is tény, egy csomó mindent elcseszett, nem kell szépíteni. De mi, akik tényleg TALPON maradtak és látják hogy EZ ÍGY NEM JÓ, NEM HELYES akkor teszünk is érte! Nem helyes mai napig sem az, hogy homokba dugják egyesek a fejüket és nem akarják észrevenni azt amit már rég észre kellene venni. Persze, értem én hogy a mi szüleink generációja már abszolút nem fognak megváltozni és nem is az hogy nem akarnak, hanem már tényleg túl késő az, hogy ezt újra kezdjék vagy legalább egy "bocsánat" kifejezése vagy megbeszélnénk azt, hogy ők hol cseszték el, mert hogy ők erről hallani sem akarnak, mert képesek ők átmenni dedósba és úgy viselkedik némelyik, mint egy 5 éves óvis. Pedig mennyi mindent meg lehetne oldani, de nem. Ha nem is támogatnának minket, akkor legalább lássák be azt, hogy szülőként teljesen elbuktak, de még azt sem.

    Sokszor olvastam, hallottam azt, hogy ha valakinek nagyon sokat sérült a lelke, sok mindenen ment már keresztül. Az nem biztos, hogy gyereket is képes lesz-e vállalni, azt sem biztos hogy neki való lenne-e a szülői szerep. Valljuk be, nem mindenki alkalmas szülőnek és nem mindenki tudja "kezelni" azokat a traumákat amiket át kellett élnie. Ezt most nem rád/rátok mondom ezt, de ha belegondol egy kicsit is az ember, egy gyerek hosszútávú folyamat, az "örökké" él. Nem biztos hogy a jelenlegi szülő feltudja dolgozni azt, hogy a gyermekének "milyen jó élete lesz", hanem ugyanazt a mintát viszi tovább amit ő kapot otthon, mert az a "normális". Szóval, egyeseket minimum felülvizsgálnám, mert tényleg így is sok az elveszett-sérült lélek.

    Sokszor beszélgettünk már ezekről is, de annyira jó így is olvasni, jó látni hogy te is szépen és fokozatosan ápolod a sérült lelkedet és haladsz a gyógyulásod felé. Lehet, hogy mát nem leszel olyan mint régen, legalábbis 100%-osan nem, hiszen fejlődünk, változunk és a változás nem mindig rossz dolog. Hamarosan édesanya is leszek, férjed pedig édesapa. Hiszem, és érzem, tudom hogy TI LESZTEK A LEGCSODÁLATOSABB SZÜLŐK A VILÁGON! ❤️🥰 Elhiszem és tudom, hogy félsz az anyaságtól, de hidd el nem kell mitől tartanod, mert tudom hogy jó kezekbe lesz majd a picike❤️

    Imádlak olvasni❤️
    Sohase hagyd abba🥰

    Puszillak

    Klau

    VálaszTörlés
  2. Nagyon érdekes, amit írtál. Mindenkinek más a története és nagyon nehèz mindenkinek kikerülnie a körforgásból, amit gyerekkora ota ismer. Az mindenképp fontos, hogy pároddal ott legyetek egymásnak és majd a picúrnak :)

    VálaszTörlés
  3. Nem hiszem el..mar sokadjara futottam neki ennek a kommentnek. Kezdhetem előről. Na szóval mostanaban ez a tema engem is nagyon foglalkoztat, nekem is vannak traumaim meg akkor is ha jo gyerekkorom volt. Sajnos en is nagyon sok mindent atvettem szuleimtol. Lehet az epilepszia sem az enyém, hanem valaki másé akár apumé. Jó jogy ezt te is felismerted es elkezdted boncolgatni, hogy mi miert történhetett. Ha egyedül csinalnad vegig a szülést oda igen is kell batalmas lelki erő, regen is kb egyedül szenvwdtek vele a nők viszont hatalmas lépés lesz számodra, hogy még is bevezeted a ferjedet is a szülő szobára és a leggyengébb pillanatodban ő ott lesz és erőt ad majd neked. En nagyon félek hogy meg lesz e bennem az anyai ösztön vagy hogy képes leszek e babát nevelni. Kellemes szülés élményt kívánok neked! Egy nagyon erős nő vagyn

    VálaszTörlés
  4. Igazán hasznos, tantulságos posztot írtál. Bensőséges, mély lelki momentumokkal találkozhattunk. Bár elolvasni valamit, illetve átérezni nem ugyanaz. Biztosan nem volt könnyű, és rengeteg nehézség, küzdelem illetve fájdalmas pillanat volt az életetekben-e téren. A szülők viselkedése illetve maga a szülői lét azért az egész életet végigkíséri. Jelen van a követendő vagy éppen nem követendő minta. A felismerés és a változás eshetősége. Nagyon kitartóak vagyok, erősek, bátrak. Nekem inkább párkapcsolatban fordultak elő traumáim, toxikus viselkedésformák.Imádom a szüleimet. Mindennap hálát adok azért a sok jóért amit kaptam. Illetve ahogy neveltek. Apukám már csak fentről néz, de a szívemben a gondolataimban minden pillanatban mellettem van.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon örülök, hogy találtál egy igaz társat magadnak, aki (ha jól veszem ki a szavaidból, írásodból) megtanított arra, hogy nem kell mindent egyedül megoldani. Ahogy Te is tanítottál neki sok mindent. Ti tényleg egymásnak vagytok teremtve és lelki társakként mozoghattok. Annyira szuper ezt olvasni.

    A traumák és a gyermekkori sérelmek nagyon sajnálatos dolgok, feldolgozni pedig lehet, hogy sosem sikerül. Viszont bízok benne, hogy azért valamelyest igen. Nagyon mély bejegyzés volt, és igen, elgondolkodtatott egy-két dolgon. Nagyon köszönöm ♥

    VálaszTörlés
  6. Mikor megismertelek, már akkor tudtam, hogy ti a férjeddel teljesen összeilletek, és így ezek alapján leírva ez a tudat kőbe vésődött. Ti ketten nagyszerűek vagytok, és a prücsöknek Ti lesztek a legjobb szülők, akiket csak ismerek.

    A poszthoz még azt hozzátenném, hogy tanulságos posztot írtál, és ahogy előttem Ninaa is írta, vannak dolgok, mikor fel kell ismerni, mikor nem lehet valamit egyedül csinálni. Az, amit hozunk gyerekkorunkból, azt lehet csiszolni, hogy ne kelljen ugyanazt felnőttként átélni, és az egy bónusz csak, ha valaki kiegészíti, hogy egésznek érezhesse magát az ember.

    Köszönöm, hogy ezt leírtad, pár dolgon át fogom magam rágni. Puszi :*

    VálaszTörlés
  7. Fekete-Virág V2023. július 24. 9:27

    Nagyon hasznos ez a bejegyzés!
    Csodálatos szülők lesztek ❤️

    VálaszTörlés
  8. Skorpióként nekem sem könnyebb segítséget kérnem, illetve elfogadnom. Borzasztóan makacs vagyok, a fejem után megyek, de manapság "sajnos" be kellett látnom, hogy van, ami nem megy egyedül. 😅😬 Szuper érzés, hogy van, akire lehet számítani, akitől lehet segítséget kérni, támaszkodni. ☺️
    Ez a szülői mintakép nagyon jó téma. Úgy gondolom, hogy ahogyan egy szülő bánik a gyermekével vagy, amit egy gyermek lát a szülőtől, a gyermek minden esetben azt fogja helyesnek gondolni, bár ez nem feltétlenül jó. 😕 Sajnálom, hogy nem tudtad megtapasztalni azt, hogy milyen is, amikor az Anyukád melletted áll. 🥺 De tudom, hogy pont ezért (is) fogsz mindent is megtenni a gyermekedért, hogy egy egészséges szülői kép legyen előtte. 🥰
    Sok mindent megéltem én is gyermekkoromtól kezdve, sajnos van, akinek nehezebb, van, akinek könnyebb..
    A végére még egyszer nagyon sok erőt és kitartást küldök Neked/Nektek! Szerintem fantasztikus szülők lesztek és nagyon jó helyre fog kerülni a baba! 🥰❤️

    VálaszTörlés
  9. Eszter, egyszerűen imádom a témaidat 😍😍 Annyira jó lett ez is és valahogyan az ember fejébe látsz. Hiszen nem olyan rég volt beszélgetésen a férjemmel és a családban is ilyen témáról 😄 Szerintem csodálatos szülők lesztek 🥰 Annyira jó, hogy ilyen társak vagytok egymásnak 🥰🙏

    VálaszTörlés